Innledning

Et mye diskutert tema blant oss bilpleiefanatikere vinterstid er hvordan man best skal takle saltet som kastes vegene våre for å holde de isfrie. I løpet av vintersesongen drar vegvesenet og andre aktører frem dette våpenet fra sommerdvale, og det er naturligvis ikke for å torturere oss; det er for å bedre trafikksikkerheten.

De siste ti årene har det i snitt blitt brukt 110 000 tonn salt på riksvegene hver vinter. Vinteren 2019/20 ble det totalt brukt 95 499 tonn salt, hvorav 874 er salt i strøsand, 14 195 er tørrsalt, 64 263 er befuktet salt og saltslurry, 26 515 er saltløsning og de siste 55 er magnesiumklorid.
Merk at magnesiumklorid kun benyttes i region øst og vest, hhv 49 tonn i øst og 6 tonn i vest.
Disse tallene er hentet fra Statens Vegvesen sin rapport, som du finner her: Mengderapport vinteren 2019/2020

Fjerning av saltet og generell vask

En av utfordringene med vinteren er at sammensetningen av møkk i veibanen på en saltet veg er ganske annerledes enn på sommeren. Møkka som binder seg til saltvannet i vegen legger seg som lim på bilen, og hvis du har testet å ta en kjapp skumrunde etterfulgt av spyling på vinteren har du kanskje oppdaget at det er langt fra effektivt. Det er ikke nødvendigvis saltet som ikke lar seg fjerne, men møkka som ligger igjen når saltvannet fra vegen har tørket.

Effektiv metode for vask

Ved å gjennomføre en nedvask av bilens utvendige flater fjerner du 99% av all møkk – og får på mange måter nullstilt overflate. Vi anbefaler at vasken utføres i denne rekkefølgen:

  • Petrokjemisk avfetting opp til dørene rundt bilen, helt opp på bakluka. La virke 3-5 minutter
  • Påfør alkalisk forvask med skumkanon eller pumpekanne over hele bilen. Virketid 3-5 minutter.
  • Spyl av nedenfra og opp med HT-spyler.
  • Påfør metallpartikkelfjerner på karosseriet der det er behov. Ha spesielt fokus på panser, skjermer rundt hjulene og dørsider, samt bakluke. La virke 5 minutter.
  • Spyl av ovenfra og ned. Gjenta hvis nødvendig.
  • Vask med svamp/vaskehanske og shampoo, spyl deretter av ovenfra og ned.
  • Tørk bilen og påfør ønsket beskyttelse.

Du kan også ta en liten snarvei, ved å droppe håndvask – men da vil det ligge igjen en hinne/film som kun er mulig å fjerne med nettopp håndvask.

Får man vekk saltet kun ved å spyle?

Nei, dessverre ikke – men ved hjelp av petrokjemisk avfetting, alkalisk forvask og deretter spyling får du derimot fjernet det som er av betydning. Når oppskriften for nedvask er fulgt er det ikke igjen noe salt på overflaten.

Må man ha et separat saltfjerningsprodukt?

Nei, ved å vaske grundig fjerner du saltet i løpet av vaskeprosessen. Saltfjerningsprodukter kommer til sin rett i f. eks båtmotorer, der det ikke er anbefalt å bruke alkaliske produkter pga legeringene i motoren. En bil har overflater som tåler alkalisk kjemi, og det er derfor ikke nødvendig med spesialmidler.

Videoer som forklarer nedvask

Anbefalte produkter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *