Hvilken felgrens skal du velge?
Hvis du har satt deg litt inn i felgrenser har du kanskje fått med deg at det finnes tre kategorier? Disse har forskjellige egenskaper og forskjellige bruksområder. Når skal du bruke de forskjellige typene, og hva er forskjellene mellom de? Det skal jeg gå litt nærmere inn på i denne artikkelen!
De tre typene er:
- Syrebasert (lav pH, typisk 0-3)
- pH-nøytral (typisk 5-7)
- Alkalisk (høy pH, typisk 11-14)
Syrebasert kjemi er generelt godt egnet for fjerning av inorganisk smuss (mineraler fra sur nedbør og surt vann, bremsestøv, flyverust).
Alkalisk kjemi er godt egnet for fjerning av generell, organisk smuss.
Du kan lese mer om pH-skalaen her!
Generelt sett kan man si at syrebasert felgrens er for rengjøring av skikkelig møkkete felger der det er mye bremsestøv, mens alkaliske er bedre egnet for vedlikeholdsvask. Syrebasert tar metallpartikler, det gjør ikke alkalisk. pH-nøytrale felgrenser tar metallpartikler, men kan ikke tynnes ut med vann.
Syrebaserte felgrenser
Når noe er syrebasert vil det i teorien si at pH-verdien er mellom 0-7. I praksis derimot er det litt annerledes. De syrebaserte felgrensene ligger vanligvis rundt 0. De kan faktisk ha negativ pH.
Dette er den typen felgrenser som har eksistert lengst. Før metallpartikkelfjernere ble lansert for mange år siden var det syrebaserte produkter som ble brukt til å fjerne flyverust fra karosseriet, og det naturlige valget for rengjøring av felger. Ved såkalte water spots i glass er også syrebasert kjemi en potensielt god løsning. Man skal derimot være varsom ved bruk av syre på plast og gummi, så de er ikke egnet for rengjøring av dekksider. I tillegg er det potensielt fare for etseskader på både lakk, glass og metaller ved bruk av syre på utvendige flater.
Fordeler:
- Kan tynnes med vann, og er derfor økonomisk i bruk.
- Utmerket for å fjerne inorganisk smuss.
- Trygg å bruke på felg, lakk og glass.
Ulemper:
- Ettersom type kan det være nødvendig med ganske omfattende HMS.
- Ikke egnet for plast, gummi, og ubehandlede metaller.
- Kan gi permanente etseskader ved uttørking.
Produkteksempler:
pH-nøytrale felgrenser
pH-nøytrale felgrenser er et relativt nytt tilskudd i arsenalet for bilpleieren. Misforstå meg rett, de har eksistert i mange år, men sammenlignet med mange mer tradisjonelle produkter er det ganske ferskt. pH-nøytrale felgrenser deler mange egenskaper med metallpartikkelfjernere for karosseri, siden den aktive ingrediensen er lik.
Fordeler:
- Gir en visuell indikasjon (lilla avrenning) når den finner metallpartikler.
- Ikke så skummel mtp. HMS. Bruk allikevel hansker og briller!
- Skånsom mot alt av materialer man normalt finner utvendig på kjøretøy.
Ulemper:
- Må brukes konsentrert, kan ikke tynnes med vann.
- Vil angripe galvanisering, så vær varsom ved felgvask når hjulene er montert på bilen.
- På grunn av dette dyr i bruk.
- Den aktive ingrediensen (mercaptoacetat) lukter litt som råtne egg.
Produkteksempler:
Alkaliske felgrenser
Alkaliske produkter er generelt sett ansett som mer trygge i bruk, både for brukeren og overflaten enn syrebaserte felgrenser. Man må riktignok huske på at høy pH også er etsende.
Fordeler:
- Kan tynnes med vann, og er derfor økonomisk i bruk.
- Mer allsidig enn syrebasert felgrens, kan som regel også brukes til generell rengjøring der det er ekstra møkkete.
- Kan også brukes for å trekke møkk ut fra dekksider.
Ulemper:
- Dette er sterke saker, husk HMS: Hansker, briller og beskyttelse av bar hud.
- Tar ikke metallpartikler og fastbrent bremsestøv like godt som de to andre alternativene.
Produkteksempler:
Konklusjon
Så, hva er konklusjonen? Kan du klare deg med kun én felgrens? Ja, det kan du. Men før eller senere vil du møte en utfordring som krever en av de andre typene. Hvis jeg skulle anbefalt kun én felgrens ut ifra effekt og bruksområder så måtte det blitt pH-nøytral, som f. eks Koch-Chemie Felgenblitz eller Magic Wheel Cleaner. Et kjapt regnestykke på pris pr. liter ferdig blandet produkt viser dog at Koch-Chemie Alkaline Wheel Cleaner er et mye hyggeligere produkt for lommeboka. Man må også huske på at det er forskjell på å vaske et hjul som har rullet 100 000 km siden sist vask, og et som har coatede eller beskyttede felger og vaskes regelmessig. Det beste for entusiasten er egentlig å holde seg unna syre, men har du en pH-nøytral og en alkalisk felgrens stående i hylla så burde du være temmelig godt rustet!