Innledning

De siste årene har keramiske coatinger/lakkforseglinger blitt svært populære. Man hører ofte om en oppunder tosifret års holdbarhet, ripesikre overflater, og at man knapt trenger vaske bilen for å holde den ren. Er det så fantastisk som det høres ut? Nei, dessverre – men det er en rekke fordeler!

PS: For enkelthetens skyld kommer jeg til å omtale keramisk coating som coating heretter.

Hva er en coating?

En coating er et belegg som binder seg kjemisk til overflaten det påføres. Det gir hydrofobiske egenskaper med god kjemiresistens. Coatinger består av belegget som skal på lakken, og løsemidler for å holde belegget flytende til og med påføring. Etter påføring fordamper løsemidlene, og etter en viss tid (som regel noen minutter) kan man tørke av overskytende produkt fra overflaten med en mikrofiberklut. Igjen på overflaten ligger et tynt lag med coating.

Til å begynne med var coatinger noe man kun fikk lagt hos profesjonelle aktører, men med utviklingen de senere årene har de aller fleste produsenter og leverandører av bilpleieprodukter fått coatinger for “hjemmebruk” i sortimentet sitt.

Husk dette hvis du skal legge coating selv

  • Før påføring av coatingen på lakk er det anbefalt å korrigere bort riper og polere frem glans til et tilnærmet perfekt resultat. Det er ikke like lettvint å gå tilbake senere for å forbedre lakkens tilstand, som det er med f. eks en voks eller en vanlig syntetisk sealer.
  • Det er veldig viktig med god belysning og klimakontroll i rommet du skal påføre coatingen. Coatinger oppfører seg forskjellig ettersom temperatur og luftfuktighet, og f. eks høy luftfuktighet fører til raskere fordamping. Det gjør at tiden mellom legging og buffing reduseres, noe som ikke alltid er en fordel.
  • Følg produsentens anvisninger for ventetid etter legging, og vedlikehold i ettertid. Leverandører av coatinger har som oftest dedikerte vedlikeholdsprodukter utviklet for å fungere optimalt med den respektive coatingen.
  • Tenk HMS! Det er viktig med hansker og åndedrettsvern. En støvmasker IKKE tilstrekkelig for å beskytte lungene og kroppen mot coating. Et minimum er filter som tar organiske damper – men selv dette er ikke nødvendigvis nok. Det finnes ingen filterprodusenter som garanterer at filtrene fungerer mot coatingpartikler. Det beste er å bruke et friskluftssystem.

Påstander, myter og fakta

Lakken blir ripesikker hvis den coates.
Nei, men i noen tilfeller vil det ikke oppstå riper så lett. I tillegg vil ripene kunne oppstå i coatingen i stedet for i selve lakken.

En coating er permanent.
Nei, men av voks, sealer og coating er sistnevnte absolutt det som gir lengst holdbarhet. Du har kanskje hørt at voksens tid er forbi? Jeg er ikke enig, det er noe helt eget med å legge en god voks. Har man en sommerbil/kosebil er det et veldig godt alternativ. Vokser tåler mindre påkjenning både av slitasje og kjemi før de gir etter, men er mye enklere å rebehandle. Ofte anbefaler vi at en carnaubavoks legges på nytt flere ganger i løpet av en sesong.

Coatinger er hardere enn kvarts og den hardeste blyant!
Du har kanskje lest om 9H og 10H hardhet, eller mohs skala? Disse metodene for å fastslå hardheten er noe omdiskutert til denne bruken. Det hjelper lite med et veldig tynt hardt lag hvis underlaget uansett er mykt.

Metodene som brukes for å teste dette er ekte, men i stedet for å gi en hardhet på det tynne laget med coating sier det noe om egenskapene til materialet under. Coater du en stålplate så vil den naturligvis være hardere enn en coatet smørklump.

H-skalaen ble utviklet for å kvalitetssikre blyanter, og noen fant på et tidspunkt ut at det var en god idé å snu denne testen rundt for å bruke blyanter til å hardhetsteste coatinger.

Mohs skalaen brukes for å fastslå hardheten på et mineral, og hvis påstandene til enkelte leverandører skulle holdt mål måtte man vært i stand til å ripe f. eks glass med coating.

Både mohs og H-skalaen er altså velkjente for å fastslå hardhet, men ikke til denne bruken.

Møkk fester seg ikke på en coatet bil!
Ikke helt riktig. Det stemmer at overflatene blir vannavstøtende, og at møkka ikke henger seg på like lett. Dette er riktignok egenskaper som reduseres over tid, og en coatet overflate slites på samme vis som en ucoatet overflate. Forutsatt at coatingen vedlikeholdes vil det være betydelig enklere å holde bilen ren, men ikke uten bruk av riktig kjemi.

Med coating får man ikke steinsprut!
Feil. Det gir ingen beskyttelse mot steinsprut. For å beskytte mot det må man legge en folie – populært kjent som PPF (Paint Protective Film).

Nå er det slutt på vannflekker i lakken!
Nei, coatinger er dessverre mer mottagelige mot vannmerker enn de øvrige typene beskyttelse. Men ved å bruke vedlikeholdsprodukter – såkalt top up produkter så reduserer man dannelsen av disse. Det er allikevel anbefalt å være ekstra obs, da det har enklere for å ligge igjen rester fra hardt vann eller regn på lakkoverflaten.

Så, hvorfor skal man da gå for en coating?

Håper ikke jeg har skremt deg vekk fra å velge coating med skribleriet mitt – det er uten tvil mange fordeler knyttet til coating også. Du får en bil som er enklere å holde ren, og du trenger ikke være bekymret for at forvasken med høy pH skal ta knekken på beskyttelsen din. Generelt vil ikke møkk feste seg riktig så godt som en ubeskyttet bil, og hvis det er skikkelig regnvær en dag kan du kanskje oppleve at bilen nesten er renere når du parkerer den enn før du startet kjøreturen.

Det er mange fallgruver, men ved å velge et anerkjent produkt som du enten legger selv – eller får noen til å legge for deg er det mange argumenter for coating!

Relaterte artikler

One thought on “Sannheten om keramiske coatinger

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

DEL HANDLEKURV