Hvordan ser du om rattet må renses?

Et moderne ratt skal være matt i overflaten. Hvis du har en nyere bil med blankt ratt, så er det høyst sannsynlig møkk i overflaten som burde fjernes. Det kan også være slitasje i top coaten som gjør at overflaten blir glattere – og derfor fremstår blankere. Det er derfor ikke alltid man får tilbake nybil-følelsen på rattet selv om det rengjøres grundig.

Logisk sett så er også ratt, girspak og dørhåndtak de komponentene i et interiør som fortest blir møkkete. Det er tross alt punkter vi berører hver gang bilen kjøres, og hvem vasker vel henda hver eneste gang bilen skal luftes? I tillegg har vi alle forskjellige typer hud – og det påvirker skinnet i forskjellige grader.

Er rattet mitt skinn eller skai?

I de fleste moderne biler finner du skinnratt. Det kan også være skai – som ligner på skinn. Veldig ofte har ratte en søm på innsiden av trekket, og dette er spesielt en magnet for møkk.

Uavhengig av om rattet er skai eller skinn kan du bruke samme fremgangsmåte for å rense det.

Siden eksempelet vårt er en 2015-modell har vi valgt å bruke Colourlock Protector. På nyere modeller kan du gjerne bruke Colourlock Shield i stedet. Best resultat får du ved å kombinere disse. Protector gir næring til skinnet, mens Shield er en vannbasert forsegling.

Sånn renser og beskytter du rattet

Rens – Colourlock Strong Leather Cleaner

I videoen viser vi rens av ratt både med børste og svamp – vår preferanse er børste da den kommer bedre til i sømmene og strukturen i rattet. Det er uansett rensen som skal arbeide – man skal ikke bruke press på børsta mot underlaget. Du kan maskere med mikrofiber eller plast hvis du ønsker, men det er ingen fare om du får skinnrens på andre deler av interiøret.

Etter rattet er renset så går du over med en klut – gjerne fuktig for å nøytralisere rensen. Du kan også hjelpe tørkeprosessen med en varmepistol eller hårføner.
Tips: Hold den i kontinuerlig bevegelse. Skinnet tar ikke skade av varme, men andre materialer på rattet kan være mindre varmebestandige.

Beskyttelse – Colourlock Protector

Etter rens og påfølgende tørking av rattet er det på tide å påføre beskyttelse. Denne påføres med en mikrofiber, viskoseklut eller svamp. Det viktigste er at det legges et TYNT lag for å unngå skjolder og unødvendig forbruk av produkt. Protector kan med fordel stå noen timer og tørke, gjerne over natten, før du tar bilen i bruk. Om den må kjøres ganske umiddelbart etter påføring er det dog ingen krise.

Beskyttelse – Colourlock Shield

I nyere biler, eller i kombinasjon med Protector kan du påføre Shield. Hvis du påfører Protector først, så må den være 100% tørr før påføring av Shield. Protector må lufttørke.

Produkter egnet for jobben

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *